social media posts ontwerpen die werken: de 6 belangrijkste do’s en don’ts

social media posts ontwerpen die werken: de 6 belangrijkste do’s en don’ts

Picture of Kenneth van der Beek

Kenneth van der Beek

Gespecialiseerd in branding, webdesign en grafisch ontwerp.
Picture of Kenneth van der Beek

Kenneth van der Beek

Gespecialiseerd in branding, webdesign en grafisch ontwerp.

Social media posts ontwerpen kan leuk zijn. Maar ook nutteloos, indien jij ze niet op de juiste manier ontwerpt. Een effectieve manier om dat te doen, is door slim gebruik te maken van deze 6 belangrijkste “do’s en don’ts”. 

 

do’s” voor effectief grafisch ontwerp op social media:

 

1. betere herkenbaarheid door consistentie

 

Een sleutel tot succes op social media is het handhaven van consistentie in je huisstijl. Of het nu Instagram, Facebook of andere platforms zijn, herkenbare en terugkomende elementen vergroten de impact van je bedrijf.

 

2. hiërarchie in jouw social media post

 

Gebruik visuele hiërarchie om je belangrijkste boodschap te benadrukken. Bedenk wat je publiek als eerste moet zien en zorg ervoor dat dit element eruit springt. Zo trek je meteen de aandacht. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de titel dikgedrukt te maken en 1,618 x groter dan de normale tekst. Let er wel op dat je niet teveel verschillende groottes en dikgedrukte woorden toepast. Less is more.

 

3. gebruik een kleuren uit jouw huisstijl

 

Kleuren hebben invloed op emoties. Kies een kleurenpalet dat niet alleen past bij je bedrijf, maar ook aantrekkelijk is voor je doelgroep. Consistent kleurgebruik versterkt de herkenbaarheid van je bedrijf.

 

don’ts” voor effectief grafisch ontwerp op social media:

 

1. vermijd teveel tekst, kleuren en elementen

 

Op social media geldt: less is more. Voorkom overmatig gebruik van tekst, kleuren en elementen. Korte en krachtige boodschappen hebben de meeste impact.

 

2. niet responsief op diverse schermformaten

 

Zorg ervoor dat je ontwerpen geschikt zijn voor verschillende schermformaten, vooral voor mobiele gebruikers. Een slecht weergegeven afbeelding op een klein scherm kan potentiële volgers afschrikken.

 

3. zeg nee tegen willekeurige afbeeldingen

 

Kies afbeeldingen die je boodschap ondersteunen en passen bij de identiteit van je bedrijf. Vermijd willekeurige stock foto’s die geen verbinding hebben met jouw boodschap.

 

het belang van goed grafisch ontwerp op social media:

 

Nu je bekend bent met de “do’s en don’ts”, weet je hoe jij beter jouw boodschap kan overbrengen via social media. Consistente huisstijl, aandacht voor visuele hiërarchie en doordacht gebruik van kleur, tekst en elementen kunnen het verschil maken tussen opgemerkt worden en in de schaduw van de concurrent blijven.

 

Wil je jouw social media strategie verbeteren en dus betere social media posts ontwerpen? Volg dan deze principes en deel het met ons op Instagram.

 

Wil jij liever met ons samenwerken of ben je geïnteresseerd in gratis advies? Druk dan op onderstaande knop om contact met ons op te nemen.

Gerelateerde blogs