Super! Jij realiseert je dat als je wilt opvallen in de concurrerende markt, dat een professionele branding een harde eis is. Uiteraard gaan de experts het werk voor je doen maar als jij al informatie verzameld hebt, kan dat zeker helpen. Het is niet verplicht maar zou het proces van het project kunnen versnellen. In dit artikel geven wij 4 stappen, zodat jij je kan voorbereiden op het kennismakingsgesprek.

stap 1: bedrijfsinformatie

De één zal al een uitgebreid ondernemersplan klaar hebben liggen en de ander heeft (hopelijk op zijn minst) alleen een bedrijfsnaam. In ieder geval is het handig om de volgende informatie alvast te weten:

  • De naam van het bedrijf
  • Indien die er is, een verhaal die jouw bedrijf uniek maakt. Waarom ben je jouw bedrijf gestart?
  • De missie, visie en kernwaarden van het bedrijf.

stap 2: doelgroepinformatie (indien bekend)

Wellicht ben jij al een tijdje bezig en heb jij het gouden ei zelf al uitgevonden. Met die praktische informatie kunnen wij zeker wat mee. Één van de grootste voordelen van een unieke branding is namelijk dat die zich focust op jouw ideale doelgroep. Heb jij nog geen doelgroepinformatie verzameld? Geen probleem! Dan doen wij het. Zo ja? Dan zou het fijn zijn als jij de volgende informatie zou kunnen verzamelen:

  • Gedetailleerde beschrijving van de doelgroep(en) van het bedrijf (personalia).
  • Demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, locatie, inkomen, etc.
  • Psychografische gegevens zoals interesses, gedrag, waarden, en levensstijl.

stap 3: concurrentieanalyse (indien bekend)

Om te kunnen onderscheiden en beter te zijn dan de rest, moeten we de rest wel leren kennen. Voor stap 3 geldt hetzelfde als bij stap 2. Heb jij nog geen concurrentieanalyse verzameld? Geen probleem! Dan doen wij het. Zo ja? Dan zou het fijn zijn als jij de volgende informatie zou kunnen verzamelen:

  • Een lijst van de belangrijkste concurrenten.
  • Sterke en zwakke punten van de concurrentie.
  • Hoe jij jouw bedrijf wil of kan onderscheiden van de concurrentie.

stap 4: pinterestbord

Iedereen heeft en hoopt op een bepaalde stijl in hun branding. Uiteraard is het deels aan de experts te bepalen wat ook werkt richting jouw doelgroep. Maar wij doen ons best jouw wensen mee te nemen in het project. Daarom vragen wij altijd aan de opdrachtgever of zij een Pinterestbord willen maken met daarin logo’s, lettertypes, kleuren, afbeeldingen enzovoorts die zij mooi vinden. Heb jij geen idee of wil je het geheel aan ons overlaten? Dat is helemaal prima. 

Nogmaals, het is niet verplicht maar een versnelling van het project. Wij staan in ieder geval te popelen om aan de slag te gaan. Heel veel succes en vooral plezier tijdens dit mooie project. Geniet van de reis en de ontwikkelingen die zullen plaatsvinden. Tot snel!