In het snelgroeiende bedrijfsleven kan een rebranding onder andere een strategische zet zijn die bedrijven nemen om relevant te blijven. Daarnaast veranderen de trends en behoeften van klanten met de dag. Laten we dieper ingaan op wat rebranding inhoudt en waarom het essentieel kan zijn voor het succes van jouw bedrijf.
“Een rebranding is meer dan alleen een nieuw logo; het is een complete heruitvinding van hoe een bedrijf zichzelf presenteert naar zijn geëvolueerde doelgroep.”
Kenneth van der Beek
In de dynamische zakenwereld is rebranding als een frisse wind voor bedrijven om relevant te blijven. Het gaat niet enkel om een nieuw logo; het is een complete transformatie, waarbij alles, van de boodschap tot de visuele identiteit, heroverwogen wordt. Maar waarom wagen bedrijven zich aan deze vernieuwing?
Bedrijven gaan over tot een rebranding om diverse redenen. Denk aan veranderende marktomstandigheden, herpositionering om relevant te blijven, het herstellen van een beschadigd imago of het aantrekken van nieuwe doelgroepen. Het draait allemaal om het behoud van relevantie en het versterken van de merkidentiteit.
Het gebeurt vaak ongemerkt, maar de tijd en daarbij de trends ontwikkelen zich erg snel. Kijk eens naar de branding van jouw bedrijf. Ben jij het nog eens met de huidige merkstrategie? Voel jij je nog comfortabel bij de huisstijl, of sterker nog, voelt jouw doelgroep zich nog comfortabel bij de merkstrategie en huisstijl?
Ook niet onbelangrijk is kijken naar wat jouw concurrenten doen. Is hun branding sterker dan die van jou? Zit je niet meer op hetzelfde niveau? Dan is het wellicht tijd om te starten met een rebranding.
Andere signalen zoals..
zijn ook redenen om na te gaan of jouw bedrijf toe is aan een rebranding.
Een rebranding verschilt niet veel met het proces van een normale branding, maar aangezien jij al data verzameld hebt, vereenvoudigd dit het proces wel.
Het kan zo zijn dat jij jouw eigen vaste klantenbestand hebt en dat is top. Maar als ondernemer moet je ook vooruit denken. Blijven klanten voor altijd en heb je daar genoeg aan? Dan zal, voor financiële doeleinden, een rebranding niet noodzakelijk zijn. Helaas hebben alleen niet alle ondernemers zoveel geluk en kan het fataal zijn als zij er niet voor kiezen om een rebranding te doen.
Een verouderde branding geeft al direct op het eerste oogopslag een negatief gevoel bij potentiële klanten. En je wilt niet al meteen 3-0 achter staan. Wees dus op tijd met het uitvoeren van een rebranding, om de leider in jouw markt te worden of te blijven.
Een aantal teamleden van Broox Visuals hebben zich gespecialiseerd in het maken van (re)brandings en zij staan al in de startblokken voor een nieuwe uitdaging. Ga jij deze hun bieden? Dan kan je een gratis kennismakingsgesprek met ze inplannen. Hierin wordt er.. ja ja.. kennis gemaakt.. maar er wordt ook gekeken naar waar de mogelijkheden zitten voor jouw bedrijf.
Wij helpen jou graag met het creëren of versterken van jouw branding.
Kies één van onderstaande mogelijkheden om contact op te nemen of vul hiernaast het contactformulier in.