In de wereld van grafisch ontwerp en marketing vliegen de termen ‘branding’ en ‘huisstijl’ je om de oren. Maar wat betekenen deze begrippen nu echt? Waarom zijn ze zo belangrijk voor jouw bedrijf? Geen zorgen! In dit artikel zullen wij je, binnen enkele minuten, haarfijn uitleggen wat het verschil tussen een branding en een huisstijl is en het perfecte team vormen voor een professionele merkidentiteit.
Stel je voor. Je hebt een fantastische visie, missie en kernwaarden die je maar al te graag kenbaar maakt bij jouw doelgroep. Maar hoe doe je dit? Dit doe je door de ziel van jouw bedrijf onder de loep te nemen en visueel te maken via een huisstijl. Het verschil tussen een branding huisstijl is dus de ziel van je bedrijf en de huisstijl het visuele aspect.
Mensen moeten jouw bedrijf onthouden te midden van alle anderen. Denk aan Nike, Apple of Coca-Cola. Hun branding is onmiskenbaar.
Een branding wordt gevormd vanuit een uitgebreide doelgroep-, concurrentie- en marktanalyse maar ook door een sterke merkpositionering. En wordt overgebracht door een huisstijl.
Een huisstijl is puur en alleen het visuele plaatje. Het zijn de concrete en doordachte elementen die je bedrijf vertegenwoordigen. Denk aan je logomark, icon, lettertypes, kleuren en grafische elementen.
Terwijl een branding zich richt op de persoonlijkheid, draait een huisstijl om de visuele toepassing van die persoonlijkheid.
Een huisstijl kan worden gezien op je website, visitekaartjes, marketingmaterialen en nog veel meer. De consistentie in deze elementen zorgt voor een professionele uitstraling en maakt jou in één oogopslag herkenbaar.
Consistentie zorgt ervoor dat mensen je bedrijf makkelijk herkennen. Als je logo of bijvoorbeeld kleurenpalet op je website anders is dan op je visitekaartje, kan dit verwarrend zijn voor potentiële klanten.
Of het nu op social media is, op je website of op een flyer, dezelfde elementen en stijl versterken de herkenbaarheid van je bedrijf.
Begin met het concreet maken van je branding. Dit doe je door uitgebreide analyses en onderzoeken te doen. Vertaal deze waarden dan naar visuele elementen zoals je logo en kleurenpalet. Hoe je dit doet, kan je op onze blogs veel over vinden. Zorg er in ieder geval voor dat deze overal consistent toegepast worden.
Kortom, het verschil tussen een branding en een huisstijl is: een branding is de persoonlijkheid van je bedrijf en een huisstijl is het zichtbare plaatje. Beide zijn essentieel voor een sterk en herkenbaar bedrijf. Dus, ga aan de slag met het concreet maken van je branding en breng het tot leven met een consistente huisstijl.
Wil je dit liever laten doen? Dat kan! Plan een gesprek met één van onze experts en til je bedrijf naar topniveau.